کشتار زودهنگام دام به دلیل بالا بودن قیمت تولید/ کاهش قیمت گوشت کوتاه مدت است دولت فکر اساسی کند!

پس از افزایش شدید قیمت گوشت در یک ماه گذشته در چند روز گذشته با کاهش نسبی قیمت گوشت مواجه هستیم؛ دامداران می گویند علت این کاهش قیمت کشتار زود هنگام دام است زیرا هزینه تولید بالا است و نمی توان این هزینه ها را تامین کرد.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سالها است که بخش تولید دام های سبک و سنگین و همچنین طیور در داخل کشور با مشکل عدیده ای با عنوان کمبود خوراک و نهاده دامی گریبان گیر است.

پیشتر وقتی قیمت ارز ثابت بود دولت برای تامین نهاده های دامی اقدام به واردات می کرد و شاید کمبود در این زمینه کمتر به چشم می خورد اما در دولت دوازدهم به دلیل عدم توانایی مسئولان امر در تثبیت نرخ ارز که در سالهای اخیر نیز با پدیده ارز ۳  نرخی نیز رو به رو هستیم مشکل کمبود نهاده های دامی بیش از گذشته به چشم می خورد.

شاید بتوان گفت مهمترین علت کمبود نهاده دامی نیز همین ارز سه نرخی است به طوریکه عده ای از تولیدکنندگان گوشت و مرغ اعلام کرده اند نهاده با وجود واردات به دستشان نرسیده و آنها مجبورند این نهاده ها را از بازار آزاد خریداری کنند و به همین دلیل است که قیمت تمام شده گوشت و مرغ بالا رفته است.

مسئله واردات نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی مدتها است که سرو صدا پیدا کرده زیرا تولیدکننده رسما اعلام کرده است این نهاده دولتی به دستش نرسیده است.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که سید محمد مطلبی در گفت وگو با رسانه ها  شرایط بازار دام زنده را نامطلوب توصیف کرد و گفته بود: عرضه نهاده دامی به دامداران کاهش یافته است  اما در بازار آزاد می‌توان این نهاده‌ را با قیمت‌بالاتری تهیه کرد.

* علت کاهش قیمت گوشت فاش شد

این دامدار  با اشاره به اینکه اگر دولت نتواند جلوی این وضعیت را بگیرد دامدار مجبور است دام خود را زودتر از موعد به کشتار گاه بفرستد تصریح کرده بود: ظاهرا دولت هزینه خرید نهاده مانند سویا و ذرت و غیره را به تاجر داده است  اما ظاهرا برای تاجر صرفه ندارد که این نهاده را با قیمت دولتی به دامدار عرضه کند و آن را در بازار آزاد با قیمت بالاتری می فروشد.

 مطلبی اخیرا در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد تصریح کرد: بعد از گفت وگویی که با رسانه ها در ابتدای سال داشت و موضوع عرضه نهاده با قیمت آزاد را مطرح کرده بود شرایط عرضه نهاده به دامداری ها بدتر شد به طوریکه امروز روزانه برای هر دام سنگین فقط ۸۰۰ گرم نهاده دامی تخصیص می یابد سوال اینجا است آیا واقعا برای یک گاو که دو تن وزن دارد ۸۰۰ گرم نهاده کفاف می دهد؟

وی در پاسخ به این سوال که پس مسئولان اتحادیه ها می گویند شرایط بازار گوشت مرغ و قرمز رو به بهبود است گفت: بله منهم موافق هستم که بازار گوشت رو به بهبود است اما آیا مسئولان اتحادیه ها گفته اند که به چه قیمتی بازار گوشت رو به بهبود است؟ آیا گفته اند دامدار به دلیل آنکه نمی تواند از هزینه تامین دامش برآید مجبور است آن را زودتر از موعد به کشتارگاه بفرستد.

مطلبی با اشاره به اینکه دولت اجازه صادرات دام را نمی دهد بنابراین دامدار نمی تواند دامش را صادر کند اظهار کرد: با این شرایط دامدار اگر بتواند واسطه برای قاچاق دام پیدا کند آن را قاچاق می کند ولی اگر نتواند این واسطه را پیدا کند به ناچار باید این دام را به کشتار گاه بفرستد ودامی که به وزن کافی نرسیده است را کشتار کند.

وی تصریح کرد: اخیرا اعلام کرده اند قیمت گوشت در حال کاهش است اما موضوع این است که دامدار نمی تواند هزینه نگهداری دام را تامین کند و ممکن است قیمت گوشت در یک مقطع زمانی کاهش یابد اما این کاهش قیمت همیشگی نیست.

مطلبی تصریح کرد: بعد از آنکه دلالان، نهاده وارد شده را به بازار عرضه نکردند دولت تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات نهاده پرداخت نکند و این مسئله موجب بالارفتن قیمت نهاده در بازار شده است هرچند که براساس برنامه ریزی اولیه نیز فقط بخشی از ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی پرداخت شده است.

* واردات نهاده در اختیار ۹ شرکت

در همین رابطه جلال محمودزاده عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی شهریور ماه گذشته  با اشاره به افزایش قیمت نهادهای دامی و تاثیر آن بر قیمت گوشت و مرغ، گفت: برای تامین نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای چهارماه ابتدایی سال  نیاز بود که تنها دولت ۴۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داده است.

وی انحصار در واردات نهاده‌های دامی را از مهمترین مشکلات موجود در واردات نهاده دامی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹ شرکت کار واردات نهاده های دامی را انجام می دهند و برخی از این شرکت‌ها محموله‌های خود را در پایانه ها نگه می دارند تا عرضه و تقاضا به هم بریزد و محموله های خود را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

محمودزاده تصریح کرد: این انحصار در واردات باعث شده که برخی با قیمت ها بازی کنند و باعث رشد قیمت گوشت و مرغ در کشور شوند.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی ایران نیز با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کافی نبودن میزان نهاده‌ای که دولت به تولیدکننده اختصاص می‌دهد گفت: قیمت تمام شده تولید مرغ زنده به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده بنابراین قیمت منطقی مرغ گرم باید بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان باشد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه پیش بینی می‌شود قیمت مرغ طی روزهای آینده افزایش بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: بخشی از این رشد قیمت به دلیل کاهش تولید و بخش عمده آن بخاطر هزینه تمام شده است. تولید مرغ نسبت به گذشته مقداری کاهش یافته اما این مساله را نمی‌توان دلیل اصلی افزایش قیمت آن عنوان کرد. دلیل افزایش قیمت، گرانی نهاده‌های تولید و افزایش هزینه تولید است.

* برنامه ریزی برای خودکفایی در تولید نهاده را آغاز کنیم

محمد امین راد کارشناس مرکز پژوهشها مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در تامین نهاده دامی به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: سالها است که کشور با واردات نهاده های دامی گریبان گیر است و ارز ارزان قیمت در سالهای گذشته موجب شده بود تا کمبودی در عرضه نهاده دامی حس نشود و به هرمیزان که نیاز کشور بود نهاده دامی وارد کشور می شد.

وی ادامه داد: واردات علوفه دامی مانند ذرت، سویا و یا حتی مواد شیمیایی مورد نیاز پرورش دام مانند داروها و سولفات ها موجب شده بود تا قیمت تولید دام در کشور پایین باشد ولی با تغییر نرخ ارز  دچار مشکل شدیم.

راد با اشاره به اینکه سابقه نشان داده است تا وقتی مشکلی پیش نیاید به دنبال راه حل نمی رویم  تصریح کرد: الان فرصت آن است که وزارت جهاد آستین ها را بالا بزند و اقدام به تولید نهاده مورد نیاز کشور کند.

وی ادامه داد: اگر امروز اقدام به تولید کنیم بهتر از فردا است. اگر به دنبال خودکفایی و تامین امنیت غذایی هستیم دولت باید به سمت خودکفایی در تولید نهاده ها مورد نیاز دامی کند و واردات آن را به صفر رساند حتی اگر دولت این کار را انجام نمی دهد وظیفه مجلس این است که دولت را مکلف کند تا نهاده ها مورد نیاز تولید دام را تامین کند.

این کارشناس صنعت کشاورزی با اشاره به دیگر نهاده های مورد نیاز دامی گفت: در کشور وقتی در تولید سولفات مس و آهن خودکفا هستیم چرا باید این عناصر مورد نیاز در پرورش دام را از خارج وارد کنیم؟

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بابت واردات اقلام مورد نیاز دام  دلار هایی را که در این شرایط به سختی تامین می شود را هزینه کرده ایم به عنوان مثال در ذرت؛ ۱۴۴۶ میلیون دلار، دانه‌های روغنی؛ ۷۱۴ میلیون دلار، جو؛ ۲۰۲ میلیون دلار و کنجاله؛ ۵۰۹ میلیون دلار که میشد از سالهای قبل به دنبال تامین این نهاده ها بود و ارزی را که به سختی به دست آمده است را هزینه نکرد.

* برای واردات نهاده مشکل نداریم مشکل انتقال ارز است

مجید قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه تخصیص ارز از سوی وزارت صمت و تأمین آن از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود می گوید: تأمین ارز برای کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته همچنین برای جو تأمین ارز ۵۵ درصد کاهش و ذرت نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: بانک مرکزی تأمین ارز را انجام داده و نسبت به سال قبل تغییری در این زمینه وجود نداشته اما مشکل مهم انتقال این وجه به حساب فروشنده‌های خارجی است به عنوان مثال در مواردی بیش از ۲ ماه است که واردکننده نمی‌تواند ارز تأمین شده را به حساب فروشنده خارجی منتقل و اجازه ترخیص و تخلیه کالای خود را دریافت نماید. به همین دلیل نیز ترخیص کنجاله سویا از گمرکات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و جو ۲۶ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 5115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha